MISS manifesteert zich op diverse plekken en in diverse hoedanigheden. Installatie, fotocollage, video, en wat nog meer op haar pad zal komen.

uit 2019 tot 2020 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

ERINNERUNG/HERINNERING

2020

Wat je ziet wordt bepaald door wat je hebt meegekregen. Een open blik vergt moed. Bijdrage aan grensoverschrijdend kunstproject ter herdenking en viering van 75 jaar bevrijding. Op 4 locaties in Nederland en Duitsland staan 60 banners van Nederlandse en Duitse kunstenaars aan 60 bouwhekken, per locatie opgesteld in 5 driehoeken. De bijdrage van MISS staat tot 1 november 2020 in Rheine (D) en is net als het project tweetalig: ERINNERUNG/HERINNERING. In de catalogus (ISBN 978-94-90229-19-1) is het werk opgenomen op pagina 54.

Op Drift

2020

Voor de viering van 75 jaar bevrijding op 5 mei 2020 in Oisterwijk maakte MISS de performance Op Drift. Voorafgaand aan het concert door Nikitov zou MISS in woord en handeling het verhaal 'Op Drift' te vertellen. Op elkaar reagerend met ondersteuning van een soundscape door Rob Rieter. Daarbij het publiek uitnodigend. Om al samenwerkend de ruimte te overspoelen met woorden, geluid en gevouwen bootjes. En vervolgens ongemerkt over te gaan in het optreden van Nikitov. De website van de organisator verwoordde het zo: "...ontsproten uit een optelsom van universele idealen waarmee we het abstracte 'vrijheid', tastbaar opgehangen aan 'bootjes', zoal associëren. Dit maakt het idee achter deze art performance voor velerlei uitleg vatbaar".  Helaas heeft het niet zo mogen zijn, de dag werd vanwege corona afgelast. Het hier getoonde sfeerbeeld laat één van de vele te vouwen bootjes zien met een deel van de tekst die tijdens het optreden zou worden voorgedragen.  

Stilteplek

2020

Het leven vraagt af en toe om stil zijn: onderduiken, opladen, een pas op de plaats. Als we echt stil zijn, voelen we ons gedragen door moeder aarde. Met die steun kunnen we verder. Aan het eind van het leven valt alles stil. We hoeven niet meer en keren terug in de schoot.  MISS weerspiegelt de kringloop van het leven met hulp van bomen, om bomen heen en in poëzie tussen de bomen. We zijn omringd.

LUISTERSTRUIKEN

2019

In LUISTERSTRUIKEN verkent MISS wat beeld aan woorden oproept. En wat geluid daarmee doet.  Uit deze verkenning ontstond deze video. MISS vraagt de beschouwer om zes minuten rust te nemen, het beeld in te laten werken, en de woorden de gids te laten zijn op een reis door beeld en geluid. 

Water en vuur

2019

Object, staand tegen een muur. Samenstelling van ijzertijd-hout en turfblokken. Daaromheen ligt een dichtregel gedrapeerd, geschreven op kaasdoek. - ONDER WATER WAAKT EEUWENLANG ZONDER ZUURSTOF HET VUUR - WATER EN VUUR keert terug in de tijd, naar de oorsprong van een slechts ogenschijnlijke tegenstelling. We hebben het materiaal, een opgegraven waterput uit de ijzertijd, geconfronteerd met ander opgegraven materiaal: turf. De tegenstelling in functie heeft ons naar dit object geleid: de put om ons van water te voorzien, de turf om vuur te maken, ons warm te houden en om (water) te kunnen koken. In de grond bewaard, vastgehouden en weer opgegraven. De schijnbare tegenstelling tussen water en vuur blijkt complementair en komt samen in dit object. Daartoe hebben wij het samengebracht met het materiaal dat er dicht bij ligt, turf. En hebben wij er woorden bijgebracht. Om zo de aandacht van de kijker te leiden naar de essentie van het materiaal.  

Onbeperkt houdbaar

2019

Putdelen uit de IJzertijd en Romeinse tijd zijn gecombineerd met textiel ‘gereconstrueerd’ tot een put. Aan de binnenkant is een tekst geschreven, die kan worden gelezen door om de put te lopen. ONBEPERKT HOUDBAAR houdt vast aan de oorspronkelijke vorm waarvan het materiaal ooit deel uitmaakte, een waterput. Tijdens het werk spookten er vele woorden, zinnen en verhalen door ons hoofd. Dit hebben we gevat in 6 zinnen, geschreven aan de binnenkant van de put. Ze kunnen worden gelezen door rond de put te lopen. Dit rondlopen en lezen wordt tot een bijna rituele handeling. Door de dichtregels aan de binnenkant van de panelen te schrijven willen we bezoekers uitdagen om naderbij te komen, in de put te kijken en zich zo mee te laten voeren op de cadans van de woorden.